terminy: start zajęć: marzec / kwiecień 2016
4 grupy rodziców:
– rodzice noworodków
– rodzice przedszkolaków
– rodzice dzieci szkolnych
– rodzice nastolatków
Zajęcia grupowe dla rodziców, którzy:
– czują, że nie radzą sobie z opieką nad dzieckiem lub mają poczucie chwilowego pogubienia rodzicielskiego
– czuja rodzicielski kryzys
– szukają sposobów na nawiązanie głębszych relacji ze swymi dziećmi
– mają poczucie że dotychczas stosowane metody wychowawcze są mało skuteczne
– mają poczucie, że nie wiedzą jak rozmawiać ze swoimi dziećmi aby te ich słuchały
– czują się zagubieni w relacji ze swoim dzieckiem
– chcą zdobyć wiedzę o fazach rozwoju, kryzysach i trudnościach związanych z wiekiem swojego dziecka
– mają poczucie nieskuteczności rodzicielskiej
Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności w zakresie:
– komunikacji rodzic – dziecko
– rozumienia uczuć i potrzeb dziecka
– identyfikowania sytuacji i zachowań problemowych
– nauki radzenia sobie z trudnymi i agresywnymi zachowaniami
– dostosowywania wymagań i poleceń do możliwości i poziomu rozwoju dziecka
– behawioralnych systemów motywacyjnych
– wprowadzania zasad i konsekwencji do życia rodzinnego
– metod rozwiązywania konfliktów rodzinnych pomiędzy rodzeństwem
Tematyka zajęć dla rodziców noworodków i niemowlaków:
1. Język niemowlaka – jak dogadać się i zrozumieć potrzeby naszego maluszka (spotk. 1 – 4)
2. Uśnij wreszcie – dlaczego niemowlęta nie spią (spotk. 5)
3. Chwilowa nierównowaga czy depresja poporodowa? O Babyblues. (spotk. 6)
4. I kryzys małżeński – jak sobie z nim radzić i jak go przetrwać (spotk. 7)
5. Nowy pasażer – kiedy rodzina się powiększa (spotk. 8)
6. Żegnajcie pieluszki – droga do samodzielności (spotk. 9)
7. Świadoma dyscyplina- uczymy dzieci samokontroli (spotk. 10)
8. Nauka przez eksplorację rzeczywistości. (spotk.11)
9. Porządkowanie i rytualizacja – poczucie bezpieczeństwa dla maluszka (spotk.12)
10. Najszczęśliwsze niemowle w okolicy – (spotk.13)
11. Od karmienia do jedzenia – bobas lubi wybór (spotk. 14)
12. Zachęcenie maluszka do mówienia – mówić czy nie mówić (spotk. 15)
Tematyka zajęć dla rodziców dzieci przedszkolnych:
1. Bajkoterapia – czyli jak bajki mogą nam pomóc rozmawiać z dzieckiem o „trudnych sprawach” (spotk. 1-2)
2. Lęki – rodzaje i powód lęków u dzieci w wieku przedszkolnym (spotk. 3-4)
3. „Mamo, tato skąd się wziąłem?” – czyli pierwsze rozmowy o seksie (spotk.5)
4. Jak stworzyć solidną relacje i zbudować więź z dzieckiem (spotk. 6.)
5. System motywacyjny dla dzieci, czyli wychowanie bez karania (spotk. 7)
6. Kiedy rodzina się powiększa. Przygotowanie dziecka na przyjście na świat rodzeństwa. (spotk. 8)
7. Jak z miłościa i szacunkiem wyznaczać dziecku granice. (spotk. 9)
8. Dziecko lubi wybór – jak bez leku urozmaicać dietę dziecka (spotk. 10)
9. Dlaczego nasze dziecko nas nie słucha? Sposoby radzenia sobie z tym problemem (spotk. 11- 13)
10. Bunt i agresja u naszego przedszkolaczka. Jak kontenerować emocje dziecka, jak z nim rozmawiać i jak mu pomóc radzić sobie ze swoimi emocjami. (spotk. 13-15)
Tematyka zajęć dla rodziców dzieci szkolnych do 10 r.ż:
1. Jak radzić sobie z uczuciami, które przeszkadzają w nauce (spotk.1)
2. Jak zachęcić dziecko do współpracy (spotk. 2-3)
3. Pułapki stosowania kar. Możliwe sposoby dyscypliny u dzieci (spotk. 4-5)
4. Wspólne rozwiązywanie problemów. Jak zachęcić dziecko do rozmowy. (spotk. 6-7)
5. Krytyka, która nie rani. (spotk. 8-9)
6. Rozmowy z dzieckiem o seksie i o dorastaniu – jak się do tego zabrać? (spotk. 8-10)
7. Bunt i agresja – jak rozmawiać z dzieckiem o jego emocjach? (spotk. 11)
8. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły? (spotk.12-13)
9. Bracia i siostry – rodzeństwo bez rywalizacji (spotk. 14 – 15)
Tematyka zajęć dla rodziców nastolatków:
1. Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały jak słuchać żeby z nami rozmawiały. (spotk. 1-3)
2. Rodzeństwo bez rywalizacji (spotk. 4-5)
3. Jak motywować nastolatki do nauki (spotk. 5-6)
4. Jak mówić do nastolatka żeby nas usłyszał. Jak słuchać żeby do nas mówił . Na podst. Publikacji Adele Faber i Elaine Mazalish (spotk. 7-12)
5. Jak pomóc nastolatkom radzić sobie z własnymi emocjami (spotk. 13)
6. Jak rozmawiać z nastolatkiem o seksie. (spotk. 14-15)
7. Uzależnienia – jak rozmawiać o nich z dorastającym dzieckiem (spotk. 16 – 17)
8. Zawód miłosny – kiedy cały świat się wali – jak rozmawiać i towarzyszyć dziecku w trudnych emocjach (spotk. 18)